© foto Shutterstock
© foto Shutterstock

De winter staat weer voor de deur en wat is het dan heerlijk om even een frisse neus te halen tijdens een wandeling in de natuur. Kou kan bij wandelaars echter leiden tot (pijn)klachten in de voeten.

Omdat de bloedvaten samentrekken in de huid - om warmteverlies te beperken - neemt de bloedtoevoer naar de voeten af. Gevolg is (zeer) koude voeten. Als Medisch Pedicure krijg ik regelmatig van cliënten de vraag wat te doen om dit te voorkomen. Daarom hieronder mijn voetverzorgingstips.

door Muriël Landzaat

Een aantal eenvoudige maatregelen op een rij!

  • Allereerst helpt het om in beweging te zijn. Dit ben je natuurlijk al als je aan het wandelen bent, maar als je bijvoorbeeld een rustpauze inlast, kunnen je voeten snel koud worden. Probeer in dat geval om wat te blijven bewegen met je benen en voeten, zodat het bloed goed blijft stromen.
  • Het lijkt logisch om extra dikke sokken aan te trekken, maar door te dikke sokken kunnen je voeten in je schoenen gaan knellen. Kijk bij de aanschaf van goede sokken voor de winter vooral naar het materiaal. Wollen sokken geven meer warmte dan katoenen sokken. Je kunt eventueel ook voor schoenen met een wollen voering kiezen. Ben je allergisch voor wol, dan kun je het minder irriterende merinowol kiezen. Er bestaan overigens ook thermosokken van synthetische vezels.  
  • Kies sokken waarin je geen zweetvoeten krijgt tijdens het wandelen. Worden je voeten nat, dan koelen ze snel af. Boterhamzakjes of plastic in je schoenen is dus af te raden.
  • Voor kleding, vooral bij je bovenlichaam, geldt dat het beter is om meerdere laagjes over elkaar heen aan te trekken. Dit geldt echter niet voor sokken: trek nooit meerdere sokken over elkaar aan. Doordat de sokken over elkaar gaan schuren, heb je meer kans om blaren te krijgen. En dat is minstens net zo vervelend als koude voeten.
  • Let er op dat je schoenen niet te strak zitten. Te strak zittende schoenen knellen de bloedtoevoer naar je voeten af, waardoor je sneller last krijgt van koude voeten. Je moet je tenen nog kunnen bewegen in je schoenen. En zorg voor wandelschoenen met een goed profiel zodat je niet uitglijdt. In de winter kan het best glad zijn.
  • Trek nooit sokken of schoenen aan die nog vochtig zijn. Laat schoenen na gebruik altijd goed drogen en trek voor je wandeling schone- en droge sokken aan.
  • Ga je echt in extreme temperaturen lopen (bijvoorbeeld bij -20 graden) dan zijn er speciale snowboots in de handel. In Nederland heb je die overigens vrijwel nooit nodig, maar ga je op wandelreis naar bijvoorbeeld een wintersportgebied, dan kunnen deze een uitkomst bieden.
  • Het kan helpen om je voeten in te smeren met Vaseline Paraffine (in gelijke delen). Vaseline heeft een isolerende werking. Door de paraffine wordt het goed opgenomen door je huid waardoor de huid poriën niet dichtsmeert. Dit product kun je online bestellen via onze webshop.
  • Bij kou en harde regen kunnen gamaschen nuttig zijn. Dit zijn een soort hoezen die je onderbenen en de bovenkant van je schoenen beschermen. Hierdoor komt er minder vocht en vuil van bovenaf in je schoenen.
  • Tot slot: warm je (koude) voeten weer op na je wandeling door ze bijvoorbeeld in lauwwarm water te houden. Gebruik nooit heet water om je voeten (of andere lichaamsdelen) weer op te warmen.

Heel veel wandelplezier toegewenst,

Muriël Landzaat is Medisch Pedicure en tevens eigenaar van Praktijk van Eeghen in Amsterdam. Tevens is Muriël de oprichter van Van Eeghen Foot Care.