Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Een vierdaagse volbrengen is een droom van veel wandelaars. Nederlandse wandelaars hebben voldoende keuze: er is het hele jaar door een overvloed aan vierdaagsen, zodat je echt een wandelevenement kunt kiezen dat goed bij je past.

Want vierdaagsen zijn er in vele soorten en maten: evenementen met massa’s deelnemers (zoals de Nijmeegse Vierdaagse), maar er zijn heel veel kleinschaliger vierdaagse wandeltochten. Dat is prettig, want de ene wandelaar wandelt graag op de verharde weg met veel andere deelnemers, terwijl er ook veel wandelaars zijn die een voorkeur hebben voor onverharde paden in de natuur en een betrekkelijk klein deelnemersveld. En een mix van deze twee behoort ook tot de mogelijkheden.

De voorbereiding

Het belangrijkst is dat je als deelnemer goed bent voorbereid. Onderschat deelname aan een vierdaagse wandeltocht niet. Een goede voorbereiding is niet alleen ‘voldoende kilometers in de benen’, maar ook je wandeluitrusting – schoenen, sokken, rugzak of heuptas, hoofdbedekking - moet je goed voor elkaar hebben.

Goede opbouw

De training voor een vierdaagse moet een goede opbouw hebben. Belangrijk is dat je echt tijd vrijmaakt voor je weekprogramma. Maak verder de training aantrekkelijk door bijvoorbeeld in gezelschap van wandelvrienden of –vriendinnen te wandelen, af en toe aan een evenement mee te doen of er een gezellig weekend met overnachting aan te koppelen. Als je weinig kennissen hebt die wandelen zou je kunnen overwegen je aan te sluiten bij bijvoorbeeld de Wandelpool. Je kunt dan vrijwel dagelijks deelnemen aan wandelingen in heel Nederland met een afstand en tempo naar keuze.

Laat je niet uit het veld slaan door wat mindere weersomstandigheden; het is zelden zulk slecht weer dat je beter thuis kunt blijven. Bovendien kun je bij een vierdaagse ook matige weersomstandigheden treffen en dan is het handig als je daar al ervaring mee hebt. Tot slot is het verstandig ook tussendoor nog wat te wandelen: avondwandelingen, wandelen naar je werk als dat mogelijk is, wandelen naar de supermarkt voor dagelijkse boodschappen, etc.

Trainingsschema van 20 weken

Bij onderstaand trainingsschema gaan we uit van een vierdaagse waarbij dagelijks 40 km moet worden gewandeld.

  • Week 1 – 1 x 10 km
  • Week 2 – 1 x 8 km en 1 x 10 km
  • Week 3 – 1 x 15 km
  • Week 4 – 1 x 10 km en 1 x 15 km
  • Week 5 – 1 x 20 km
  • Week 6 – 1 x 10 km en 1 x 20 km
  • Week 7 – 1 x 25 km
  • Week 8 – 1 x 15 km en 1 x 25 km
  • Week 9 – 1 x 30 km
  • Week 10 – 1 x 15 km en 1 x 35 km
  • Week 11 – 1 x 40 km
  • Week 12 – 1 x 15 km en 1 x 25 km
  • Week 13 – 1 x 40 km
  • Week 14 – 2 x 25 km op twee opeenvolgende dagen
  • Week 15 – 1 x 45 km
  • Week 16 – 2 x 30 km op twee opeenvolgende dagen
  • Week 17 – 1 x 45 km
  • Week 18 – 1 x 15 km, 2 x 40 km en 1 x 10 km op vier opeenvolgende dagen
  • Week 19 – 2 x 20 km
  • Week 20 – 1 x 20 km
  • Week 21: DE VIERDAAGSE! Veel succes, je bent er klaar voor!

N.B. Als je al goed getraind bent kun je vanzelfsprekend op een later tijdstip instappen in het schema. Naarmate je beter getraind bent zou je de voorbereidingsperiode kunnen verkorten naar 15 , 12 of 10 weken.