Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Hebben rekoefeningen zin voor wandelaars? Er zijn trainers die rekoefeningen aanmerken als ‘tijd rekken’, maar er zijn ook trainers die geen training geven zonder rekoefeningen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt steeds meer dat rekoefeningen niet helpen bij het voorkomen van blessures of het verbeteren van prestaties. Maar de ervaring leert dat rekken toch een aantal voordelen geeft. De veronderstelling is dat korte of stijve spieren door zorgvuldig te rekken langer of minder stijf worden.

Voordelen rekoefeningen:

  • Rekken helpt bij het inschatten van de actuele fitheid van spieren, hierdoor kan de geplande training of wandeling aangepast worden
  • Je merkt bijvoorbeeld eerder een blessure op door vooraf de spieren te rekken
  • Het doen van rekoefeningen geeft een moment van ‘concentratie’ om de spieren klaar te maken voor ‘actie’
  • Rekken na afloop van de training helpt bij het verminderen van spierpijn
  • Rekken geeft je een goed lichaamsgevoel en brengt je in contact met je lichaam

Andere redenen voor rekoefeningen:

  • Blessurepreventief
  • Betere doorbloeding en lenigheid van spieren.
  • Sneller herstel na training of een lange wandeling.
  • Verbetering van de wandeltechniek door een betere beweeglijkheid. Dit komt door een betere functie van spieren, een grotere bewegingsuitslag en betere spierreflexen.

Uitvoering van rekoefeningen

  • Doe de rekoefeningen vooraf en na de training.
  • Rek nooit koude spieren!
  • Houdt de rek 10 tot 20 seconden vast.
  • Voer elke oefening twee tot drie keer uit.
  • Zorg voor een juiste uitvoering en forceer nooit.
  • Je voelt  ‘rek’ en beslist geen pijn.
  • Rek  ‘statisch’  (spanning vasthouden) en niet verend  (dynamisch).
  • Rek alleen verend onder deskundige begeleiding.
  • Schud de spier na het rekken even los ter ontspanning.

Let er bij oudere leeftijd op dat je langer rekt, omdat spieren op hogere leeftijd eerder verkorten. Doe de rekoefeningen minstens twee tot drie keer per week. Wees voorzichtig bij blessures. Rek dan met minder weerstand en rek niet teveel of te langdurig. Voer de oefeningen correct uit, liefst onder toezicht of aangeleerd door een erkende wandeltrainer.

Maak gebruik van de omgeving

Wees bij de uitvoering van rekoefeningen creatief in het gebruik van hulpmiddelen, zoals bomen, hekken, palen of zelfs gebouwen. Deze voorwerpen dienen als steun en als vast punt. Let er wel op dat de ondergrond en het materiaal zelf stabiel zijn.  Ook kun je heel goed met een trainingsmaatje samen rekoefeningen uitvoeren.

TIP: Begin met het bovenlichaam en daal verder af naar de benen. Je kunt zo een serie oefeningen afwerken.  Op deze wijze is het een leuk onderdeel van de training en nog functioneel ook.