routewijzigingen heuvelrug natuurwandel4daagse
© foto tevoetonline.nl

Soms vinden werkzaamheden in de natuur plaats, dat is onvermijdelijk. We houden eventuele wijzigingen scherp in de gaten, maar we willen tevens jou als deelnemer vragen het ons te melden als er obstakels zijn in één van de routes. We kunnen dan actie ondernemen en op deze pagina vermelden waar deze zich bevinden. Tevens geven we in voorkomende gevallen ook een goed alternatief.

Controleer dus - vóórdat je op pad gaat - altijd op deze pagina even of er op  jouw te lopen route iets is aangepast.

Bijgewerkt op 20 april 2024

Er kan gewandeld worden, maar...

De nattigheid op de Utrechtse Heuvelrug is erg hardnekkig. Maar er kan inmiddels gewandeld worden. Er zijn nog een paar situaties waar het wat lastiger is, maar in de meeste gevallen kan je daar nieuwgevormde paadjes langs de waterplassen volgen. We willen jullie wel met klem vragen niet dwars door de bossen en kwetsbare gebieden te struinen; boswachters treden hier – terecht - streng tegen op. Hieronder volgt een update over de stand van zaken per afstand:

4 x 10km:

• Route Austerlitz – geen problemen
  • Route Leersumse Veld – laatste deel nog nat en modderig; met hier en daar een beetje improvisatievermogen kan er gewandeld worden
  • Route Den Treek – geen problemen

routewijziging 1

Alle afstanden: het is hier en daar flink modderig in het bos...

4 x 15 km:

• Route Austerlitz – geen problemen
  • Route Den Treek – er kan gewandeld worden al zijn er nog een paar natte plekken waar je wat moet improviseren

routewijziging 3

Op de 20 en 25km routes Den Treek zijn rondom het moeras nieuwe paadjes gevormd die langs de plassen gaan

4 x 20km:

• Route Austerlitz – geen problemen
  • Route Den Treek – op het verste punt is het nog erg nat; hier is improvisatietalent nodig. Als het enigszins mogelijk is adviseren we deze route wat later in het jaar te doen.

routewijziging 6

Klaphekje op 20km en 25km route in Den Treek

4 x 25km:

• Route Kaapse Bossen – hier en daar een beetje modderig, maar goed te doen
  • Route Austerlitz – geen problemen, neem wel de routewijziging hieronder in acht
  • Route Den Treek – hier en daar nog wel nat; hier is soms enig improvisatietalent nodig. Als het enigszins mogelijk is adviseren we deze route wat later in het jaar te doen.

Kortom, de problemen zitten vooral in de langere afstanden. Met wat creativiteit en avontuur kan je de routes wel volbrengen. Nogmaals, loop svp niet dwars door de bossen en kwetsbare gebieden.

Routewijziging 25 km Austerlitz

Voor de 25km wandelaars staat een laaggelegen deel van Route Austerlitz helemaal blank en is daardoor onbegaanbaar.

Dit is in de routebeschrijving bij punt 7 de eerste regel (er staat: let dan extra op… etc.).
Neem hier het eerste pad naar rechts. Dat is het pad bovenlangs (zie foto hieronder); je loopt dat als het ware over de aarden wal.

routewijziging 7

Kies het pad bovenlangs; onderlangs is tijdelijk onbegaanbaar...

Volg dit pad tot de driesprong aan het eind. Het pad buigt hier naar rechts en gaat ook RD, redelijk steil naar beneden.
Volg dit pad RD. Je kruis na 10m een MB-route, ga verder naar beneden tot de T-splitsing.
Ga hier RA. Je bent nu weer op de route (Nummer 7 punt 3: bij T-splitsing voor een heideveld met afrastering RA…)

routewijziging 8

Aan het eind van het pad RD, redelijk steil naar beneden; ga daar bij de T-splitsing RA...

Routewijziging 25 km Maarnse Berg - Kaapse Bossen

In de late herfst en de winter wordt er veel gewerkt in het bos. Daardoor zijn een aantal situaties in de 25 km-route Maarnse Berg – Kaapse Bossen gewijzigd. De wijzigingen zijn niet ingewikkeld, maar het is wel belangrijk om te weten.

De eerste wijziging is bij punt 4, de onderste regel:
• Na ca. 50m bij eerstvolgende zijpad LA, smal pad tussen de varens

routewijz varens

De varens komen vast en zeker terug, maar 'smal' is het pad momenteel niet te noemen

Dit pad is op dit moment (25 februari 2024) nog helemaal kapotgereden door grote bosbouwmachines en het pad is zeker niet smal meer te noemen (zie foto boven). Ga hier gewoon in en kies na ca. 50m het oorspronkelijke, smalle pad dat een beetje naar rechts afbuigt (zie foto hieronder). Je kan verder gewoon de route blijven volgen.

routewijz varens 2

Kies na ca. 50m het oorspronkelijke pad, dat iets naar rechts buigt

Een stukje verder in de tekst (6 punten verder) staat (alleen 25km)

• Bij het eerste zijpad LA; volg het pad tot de houten afrastering

In principe klopt deze tekst nog steeds, maar er is een nieuw pad bij gemaakt. Je staat nu voor de keuze ‘scherp LA’ of ‘haaks LA’. We willen je adviseren om ‘scherp LA’ te gaan (volg de groene pijl in de foto). Dit is een nieuw gecreëerd pad dat precies uitkomt bij een doorgang in een recent geplaatst houten hekwerk. Het oude pad (met rood kruis in de foto; haaks LA) loopt nu min of meer dood op het hekwerk, dus het zou zomaar kunnen dat het pad er over een paar maanden niet meer is.

routewijziging heihut

De tekst wordt dan:
• Bij de eerste mogelijkheid scherp LA (niet haaks), een heuvelachtig en kronkelend pad; volg dit pad tot je uitkomt bij de doorgang in een houten hekwerk met een blauw bordje Mollenbos. Ga door de opening in het houten hek en daarna direct LA; de houten afrastering is aan je linkerhand

Daarna de tekst volgen, te beginnen bij:
• Volg het pad strak langs de houten afrastering….

Tot slot bij punt 5, de derde regel van onderen (alleen 25km)

• Negeer ook het volgende kleine zijpaadje en ga direct daarna op de driesprong LA

Dat moet zijn:
• Negeer ook de de volgende kruising met rechts een klein zijpaadje en ga direct daarna (na ca. 10m) op de driesprong LA