© foto Eva Hopstaken

Duurzaamheid is een begrip dat steeds vaker ter sprake komt in de outdoorwereld. En dan niet alleen als goed voornemen. Toonaangevende buitensportmerken produceren hun producten steeds duurzamer. En ook het repareren van materialen neemt een vlucht.

Tekst: Eva Hopstaken

Zo opende Equip (Rab en Lowe Alpine) onlangs een service centre voor service, onderhoud en reparatie van je buitsportuitrusting. Je jas, rugzak of slaapzak een tweede leven gunnen was nog nooit zo makkelijk…

Slow Fashion

Gerard Ritter, Country Manager Rab en Lowe Alpine voor de Benelux, Oost-Europe, Frankrijk en Spanje, heet alle outdoor-minded aanwezigen van harte welkom. Samen met branchegenoten neemt hij het initiatief voor een actieve wereld met minder verspilling en (nog) meer oog voor de impact van de producten op mens, natuur en milieu. Hij is niet de enige die de term slow fashion tijdens de middag bezigt. ‘Wij en onze leveranciers, ontlenen bestaansrecht aan de verkoop van onze producten, we verkopen echter liever een keer een goed product met een lange levensduur, dan jaarlijks een product dat te snel slijt of niet aansluit bij de wensen van de gebruiker,’ stelt Ritter dan ook.

wandelnieuws rab service centre 3

© foto Equip

De wens om de wereld niet onnodig te overbelasten, wordt onder andere gedeeld door John Jansen, General Manager EMEA Keen. ‘Helaas,’ zo start hij zijn verhaal, ‘is er nog geen een wandelschoenenmerk dat honderd procent duurzaam is. Onze schoenen zijn echter sinds zes jaar volledig PFC-vrij,’ Een mooie stap. Een andere mooie stap betreft de samenwerking met het bedrijf dat naast Keen gevestigd is, een autostoffeerder. ‘De restanten leer van onze buurman, verwerken we in onze schoenen.’

Je jas, rugzak of slaapzak een tweede leven gunnen was nog nooit zo gemakkelijk.

Weg met gratis

Dat de weg naar duurzaamheid niet alleen van toepassing is op het product, toont Albert Scholte, CEO Bever, aan. ‘Is het eigenlijk normaal dat bestellingen gratis opgestuurd worden én ook nog eens geretourneerd mag worden?’ vraag hij zich luidop af. ‘Kijk naar alle onnodige ritten en de CO2 uitstoot die daarmee gepaard gaat, om over het verpakkingsmateriaal nog maar te zwijgen.’ Hij ziet voor de outdoor-producten die zijn winkels verkoopt de klant liever tegenover een van zijn ervaren verkopers staan. ‘Dan weten we zeker dat de klant een passend product heeft gekocht.’

wandelnieuws servicecentre

© foto Eva Hopstaken

Second Stitch

In het nieuwe Equip Euro Service Centre van Rab en Lowe Alpine wordt door de medewerkers gewerkt aan topservice, onderhoud en reparatie van bestaande producten. ‘Waarvoor mensen spullen naar ons opsturen?’ herhaalt een van de dames in het naaiatelier onze vraag. ‘Dat is heel divers. Deze bijvoorbeeld,’ ze toont een zwart jack, ‘hiervan is de naad losgegaan. We zorgen ervoor dat dit – en alle andere items – er weer als nieuw uitzien. Of bijna nieuw,’ voegt ze eraan toe. ‘Soms, hebben we de juiste kleur of hetzelfde materiaal niet meer voor handen, dan gebruiken we, in overleg, een ander stukje stof.’

Deel dit artikel