Het buitensportmerk Haglöfs verzet zich met haar Green Friday-initiatief tegen buitensporige consumptie ten gevolge van (te) hoge kortingen tijdens Black Friday. Haglöfs gebruikt deze dag dit jaar om een ​​ tweedehandsconcept te lanceren: Haglöfs Restored.

Haglöfs neemt met het Green Friday-initiatief de laatste jaren stelling tegen de ecologische en sociale impact van de overmatige consumptie, die onder andere Black Friday veroorzaakt. Het bedrijf sluit op de meest omstreden winkeldag van het jaar zelfs ál haar winkels en webwinkels. En het vorige jaar heeft Haglöfs zelfs haar prijzen verhoogd en de winst geschonken aan goededoelenorganisaties die voor het milieu op de bres staan.

Dit jaar gebruikt Haglöfs om tijdens Black Friday de optie 'tweedehands' als meest verantwoorde keuze te promoten. Dat is dan ook de reden dat de Brand Store in Stockholm als enige van alle winkels open blijft. Bezoekers van deze Haglöfswinkel krijgen op Green Friday de kans om de nieuwe tweedehandscollectie, Haglöfs Restored, te testen en te kopen. De reguliere Haglöfs-collectie is deze dag niet in de winkel te koop. Je kunt de Haglöfs Restored-collectie vanaf die dag ook bekijken op de Instagrampagina van het merk. De boodschap van Haglöfs is hierbij simpel: als je dan tóch iets wilt kopen op de beruchtste verkoopdag van het jaar, kies dan voor tweedehands.

Fredrik Ohlsson, CEO van Haglöfs: ‘Onze Haglöfs Restored-collectie is net zo functioneel en mooi als onze reguliere collectie. Maar er is wel een milieuvoordeel. Door kleding, die anders zouden worden weggegooid, te herstellen besparen we veel. Denk dan bijvoorbeeld aan afval, emissies en water tijdens het productieproces. Hoogwaardige materialen worden op deze wijze gered van de vuilstort.’ 

Haglöfs heeft als doel kleding en accessoires te ontwikkelen en produceren, die het buitensportleven veraangenamen: producten die betrouwbaar, duurzaam en functioneel zijn en die een minimale impact op de natuur hebben.