© foto Shutterstock
© foto Shutterstock

Heel terecht worden we in deze tijd overspoeld met informatie over het coronavirus en wat we allemaal beter niét meer kunnen doen. En al die info is ook nog tijdelijk, want maatregelen kunnen bij wijze van spreken elk uur anders zijn. Maar er zijn gelukkig nog een handvol activiteiten die we op dit moment nog wél kunnen en mogen doen. Eén daarvan is wandelen…

Het is van groot belang om juist óók in deze tijd in beweging te blijven. Wandelen, fietsen, hardlopen en tuinieren zijn een aantal van de overgebleven manieren, waarbij je op relatief veilige manier je conditie kunt onderhouden. En dat is belangrijk want wie fysiek fit is staat er in de regel ook mentaal beter voor.

Trek er - als het even kan - dus vooral op uit de komende tijd. Maak een fijne rondwandeling door de duinen, het bos of een ander natuurgebied. En zorg er vooral voor dat dit veilig gebeurt. Gebruik je gezond verstand en neem geen onnodige of onverantwoorde risico’s:

  • Check voordat je de deur uit gaat of de richtlijnen van RIVM en Rijksoverheid niet gewijzigd zijn;
  • Volg deze richtlijnen te allen tijde trek er niet opuit als je op enige wijze tot de risicogroep behoort;
  • Ga niet wandelen als je verkouden bent of andere griepachtige verschijnselen hebt (koorts, hoesten, niezen, loopneus, etc.);
  • Ga zeker 14 dagen niet wandelen als je in aanraking bent geweest met een coronapatiënt of in een risicogebied bent geweest;
  • Neem tijdens de wandeling én tijdens eventuele rustpauzes voldoende afstand (ca. 2 meter) vermijd fysiek contact op alle mogelijke manieren: begroet elkaar op afstand en geef bij voorkeur ook niets door aan een medewandelaar;
  • Zoek geen drukke plekken op en blijf zoveel mogelijk uit de buurt van anderen.

Samengevat: beweeg zolang het kan én mag veel en verantwoord. Je fysieke fitheid en mentale weerbaarheid wordt er beter van!