Foto: Erik van 't Hullenaar
Foto: Erik van 't Hullenaar

De populariteit van wandelen blijft niet alleen groeien, maar wandelen wordt sinds kort ook als sport gezien. Dit is een van de uitkomsten van de 5e editie van het Sportsector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam.

Voor het onderzoek zijn 2.200 respondenten ondervraagd. De wandelvierdaagse van Nijmegen is razend populair. Eerder bleek al dat het wandelfestijn het populairste Nederlandse evenement is. Nu blijkt het in de internationale competitie zelfs populairder te zijn dan de Tour de France en de voetbalkampioenschappen.

Niet eerder stond de wandelsport in de top 100 van sterkste sportmerken. ‘Terwijl wandelen eerder werd gezien als gemoedelijk wat kuieren, wordt het nu als een serieuze sport gezien. De opkomst van nordic walking en het toenemend aantal fitte vijftigplussers spelen hierin een belangrijke rol. Onder de vijftigplusser is het imago vooral sterk’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda. In de top 10 van meest gewaardeerde sportbonden staat de in 2015 opgerichte Koninklijke Wandel Bond Nederland op plaats acht.