Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

ProRail heeft besloten om onbewaakte overwegen af te sluiten met betonblokken. De maatregel gaat volgende week in voor de 30 gevaarlijkste overwegen. Op dit moment lopen er nog inspraakprocedures door onder meer wandelorganisaties die de onbewaakte overwegen open willen houden.

De bijna 127 onbewaakte overwegen in Nederland worden afgesloten. Topman Pier Eringa van spoorbeheerder ProRail wil deze overwegen afsluiten, ook als de inspraakprocedures nog niet allemaal zijn afgerond. Bij veel van deze overwegen is protest door omwonenden, wandel- en fietsverenigingen en boeren die de sluiting van een onbewaakte overweg tegenhouden. Maar ProRail vindt de risico's zo groot dat op alle onbewaakte overwegen overal betonblokken worden geplaatst.

Op verschillende plekken in Nederland liggen de onbewaakte spoorwegovergangen op doorgaande wandelroutes. De wandelorganisaties pleitten voor het in stand houden van de spoorovergangen. Soms duren procedures tegen de afsluitingen maanden tot jaren.

ANWB, Wandelnet, de Fietsersbond en het Fietsplatform zijn teleurgesteld in het plan van ProRail om de onbewaakte overwegen in Nederland met betonblokken geforceerd af te sluiten en stelt dat ProRail hiermee de afspraak schendt, die ze in 2016 heeft gemaakt met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de recreatieve belangenorganisaties. De partijen kwamen overeen dat belangen van recreanten zorgvuldiger meegewogen moeten worden wanneer spoorwegovergangen worden opgeheven. De belangenorganisaties willen de samenwerking met ProRail voortzetten om voor alle onbewaakte spoorwegovergangen met een recreatief belang een veilige oplossing te vinden. Ze roepen ProRail met klem op de dialoog te zoeken.