© foto Shutterstock
© foto Shutterstock

Nu het er op lijkt dat we een aantal weken tegemoet gaan met zomerse temperaturen die tropische waarden bereiken, is het belangrijk om je daar op goed voor te bereiden. Want wandelen onder tropische omstandigheden is niet vrij van gevaar. Hoge temperaturen, gecombineerd met een hoge luchtvochtigheid en weinig wind moet je indien mogelijk vermijden...

Wat gebeurt er met je lichaam in deze extreme omstandigheden? Normaal gesproken wil het de temperatuur op een constant niveau houden, op ongeveer 37°C. In tropische omstandigheden is dat lastig en zal het lichaam (dat al wandelend zelf extra warmte produceert) er alles aan doen om warmte af te voeren.

Als je op enig moment toch onder tropische omstandigheden op pad gaat is het belangrijk je hier goed op voor te bereiden. We hebben tien tips voor je!

Onze 10 tips voor wandelen in de hitte

  • Zorg dat je met regelmaat verkoeling krijgt: loop zoveel mogelijk in de schaduw, houd waar mogelijk je hoofd onder een koele kraan en het is verstandig een koele handdoek in je nek te leggen;
  • Loop wat rustiger dan normaal en neem wat vaker dan anders een rustpauze (in de schaduw!);
  • Uitdroging ligt op de loer, dus zorg ervoor dat je voldoende en met regelmaat drinkt; bij hoofdpijn, duizeligheid of misselijkheid ligt een zonnesteek op de loer;
  • Neem vooral geen alcohol, maar water, thee of sportdrank;
  • Draag ademende kleding en kleed je niet te strak en vooral ook niet te bloot;
  • Doe altijd iets op je hoofd en bedek bij voorkeur ook je nek tegen de zon. Zo voorkom je ook een zonnesteek;
  • Gebruik altijd een zonnebrandcrème; beschermingsfactor 50 is aan te bevelen;
  • Eet gedoseerd en zeker niet te veel of zwaar te verteren voedsel (voedsel verteren zorgt voor warmte en dat kan onder tropische omstandigheden niet de bedoeling zijn);
  • Stel - als het enigszins mogelijk is - je wandeling uit bij extreem hoge temperaturen.