Zorg ervoor dat je geen vochttekort hebt tijdens het wandelen © foto Shutterstock

Als het tropisch warm wordt (zoals de komende dagen wordt verwacht) is het belangrijk dat - áls je er toch op uit trekt - je goed bent voorbereid. We zetten wat belangrijke tips op een rijtje…

Wandelen kan risicovol zijn bij tropische omstandigheden (temperaturen boven de 30 graden). Het is belangrijk dat je je bewust bent van de risico’s die je loopt én dat je weet welke extra voorzorgsmaatregelen je het best kunt treffen. Daarbij komt dat de één meer gevaar loopt dat de ander. Vooral mensen die doorgaans wat minder actief zijn en ouderen lopen meer risico. Goed getrainde wandelaars zullen in de regel wat minder last hebben van de warmte.

Normaliter heeft je lichaam een temperatuur van ongeveer 37 graden. Bij tropisch warm weer is het niet eenvoudig om het lichaam op die temperatuur te houden, zeker niet als je je gaat inspannen. Het lichaam kan door de hoge buitentemperatuur de warmte niet zo gemakkelijk kwijt en je hart moet dus harder werken om de lichaamswarmte af te voeren. Gelukkig kunnen we meestal voldoende warmte kwijt door verdamping van zweet, vooral als er een briesje staat. Als het lichaam niet in staat is om voldoende warmte af te voeren wordt je lichaamstemperatuur te hoog.

wandelnieuws voldoende drinken shutterstock

Zorg altijd voor voldoende drinken onderweg © foto Shutterstock

Voorzorgsmaatregelen

Als je toch op pad gaat tijdens tropische weersomstandigheden, zorg er dan in ieder geval voor dat je er alles aan hebt gedaan om uitdroging en/of oververhitting te voorkomen. Hieronder volgen een flink aantal tips om de juiste voorbereidingen te treffen.

  • Loop wat rustiger dan normaal. Je lichaam produceert dan minder warmte en dus hoeft het lichaam minder warmte af te voeren.
  • Gun jezelf regelmatig pauzes en doe dat vaker dan je onder normale weersomstandigheden doet
  • Drink op tijd en ook voldoende. Alcohol drinken onder deze omstandigheden is onverstandig en dus sterk af te raden. Regelmatig kleine hoeveelheden drinken heeft de voorkeur.
  • Zorg ervoor dat je altijd voldoende drinken bij je hebt en kies een route waarbij je je bidon onderweg kan bijvullen
  • Zorg voor zoveel mogelijk verkoeling, doe als de gelegenheid zich voordoet bijvoorbeeld je hoofd onder de koude kraan, leg een natte handdoek in je nek
  • Eet kleine beetjes en neem dan vooral gemakkelijk te verteren voedsel.
  • Neem vooral geen zouttabletten; ze verergeren het warmteprobleem allen maar. Gewoon voldoende drinken en het verloren zout aanvullen via zout dat in normale, gemakkelijk te verteren voeding zit.
  • Loop zoveel mogelijk in de schaduw.
  • Gebruik zonnebrandcrème met beschermingsfactor 50 en smeer je regelmatig opnieuw in
  • Draag een pet, hoed of andere hoofdbedekking. Zo verklein je de kans op een zonnesteek. Bescherm vooral ook je nek tegen de zon.
  • Draag luchtige, loszittende kleding, gemaakt van ademend materiaal.  Het liefst kleding die je lichaam goed bedekt tegen de zon. Strakke kleding is sterk af te raden: je lichaam moet dan meer moeite doen om de warmte kwijt te raken. 
  • Luist goed naar je lichaam en wees scherp op symptomen als hoofdpijn, duizeligheid of misselijkheid. Ze kunnen erop wijzen dat je een vochttekort of een zonnesteek hebt.

Met bovenstaande tips pareer je beter tropische weersomstandigheden. Voor velen is het echter het allerverstandigst om bij dergelijke weersomstandigheden gewoon thuis te blijven…

...